الخميس، 26 سبتمبر 2013

عريس يا ماي




عريس ياماااااااااااااااااااي مش اي عريس
عريس يا ماااااااااااااااااي حقيقة ومش تهيس
عريس ياماااااااااااااااااااااااي مهودني وليا ونيس
عريس يامااااااااااااااااااااااااااي يا هروح منك انا فطيس
عريس بامااااااااااااااااااااااي يخرجني من بند المناحيس
عريس يامااااااااااااااااااااااي دماغ مظبوطة مش ملاحيس
عريس يا ماااااااااااااااااي يفسحني ان شالله يوديني هويس
عريس يا مااااااااااااااااي حببني وبيه اكون من المهويس
عريس يا مااااااااااااااااااااي واقولك ايه انا عايزة عريس


يوميات شيماوية .. يوميات بنوتة مصرية ** الحلقة الثالثة : عررررريس يااااماى
طوبعا فى حياة كل بنوتة فينا عريسان كوتير ههههههههه العادى يعنى وبطبيعة الحال فى عرسان بيحصل معاهم مواقف مميزة . اهو انا النهاردة هحكى لكم على عريس من العرسان اللى اتقدم لوحدة من اعز صحباتى والعبرة اللى اخدتها بعد العريس دهون و ازاى نظرتها اتغيرت فى الناس .. فى يوم من ذوات الايام دق جرس التليفون رديت لاقيت صحبتى دهين بزعببها هههه حاكم انا و صحباتى زى بعضينا المهم مالك يابنتى قالت لى فضى لك ودانك عايزاكى ... فيه ايه؟؟؟؟ ... حكيت لى انه جالها عريس طب ياموكوسة و مالك كدهون مش مبسوطة هههههه قالت لى اسمعى القصة و بلاش تقاطعينى ههههه قولت لها احكى يا موكوسة ههه قالت لى دق جرس التليفون ماما ردت الو مين عمو بتاع العرسان ( الخطبة يعنى اللى بيبقى موجود فى كل عيلة دهون ) ... عرفت انه مهندس زراعى و عنده 37 سنة قولت توماموز يابت فرق 6 سنين مش وحش ... تأبهت زى كل مرة و و انا رايحة عشان اشوفه طوبعا الاستعدادات بتاعت كل مرة والوصايا العشر بتاعت ماما متعليش صوتك متضحكيش بصوت عالى و لو حاجة معجبتكيش متهبيش فى اللى قصادك زى عوايدك المهم اخدت الوصايا العشر اللى باخدها قبل كل عريس ورايحة و انا ايه بقة متشكية على الاخر ( هو العادى بتاعى انى شيك بس بقة مع النوع دهون من المقابلات لازمن ابقى شيك اخر حاجة ههههههههههه ) ووصلنا النادى ... ولاقيت حد مع عمو بتاع العرسان اووووبظ ايه ده انا شفته من هونا و ااتنططت من هونا ايه دهون ده كبير اووووووى ده شكله غير سنه خالص انسى يا ماما و بعدين ده تخين اوووووووووووى بصى و اقرع كومان و قصير لالالالالالا وشكله كبير انا ابان جانبه بنته.. طوبعاا ماما قالت لى اهدى و اضحكى و متبينيش حاجة كلها ساعة و خلاث المهم بلاش قلبه وشك و اهدى خاالث و ابتسمى بلاش تكشرى .. جيه قعد معانا و اتعرفنا عليه اهلا اهلا بقة كل سؤال يساله لى ارد عليه و انا ببص على اى حد تانى غيره ههههههههههههه .. و بين و بين نفسي عمالة اقول ياربى نفسي فى حد اول ما اشوفه احس انه هو ده ... المهم خلصت المقابلة و اخويا قام يوصلهم اخويا طوبعا فرحان بيه اوووووووووووووى و هو كومان الراجل كان فرحان اخر حاجة .. جيه اخويا يقولى ايه رايك قولت له لاء قالى ليه قولت له شكله كبير و كل الصفات اللى سبقت ههههههههههههههه طوبعااااااااااا اخويا معجبهوش الكلام لانه هو كومان تين اخر حاجة ههههههههه وقعد يقولى الراجل مش بشكله المهم جوهره ... طوبعا انا كنتش مقتنعة بالكلام دهون بينى و بينك كنت قفلت
المهم انى صممت انى مافيش قبول وكل البيت كان شااايف انى غلط ............
عايزين تعرفوا ايه اللى حصل بعد كدهون مع صحبتى دهين و ازاى نظرتها اتغيرت هههههههههههه انتظرونى السبت القادم بعد صلاة التروايح و انا اقول لكم
......................................................................................................
بعد ما قريتوا الحلقة راااايحين فين تعاااااالوا هووونا كل واحد وواحدة يجي يقر و يعترف بعريس او عروسة مميزة هههِههههههههههههه تعالوا قروا هونا


طباخة فجأة




= = = =
صحيت من نومي بواقعة مفاجأة
لقيت أمي طالبة طبخة مني فجأة

يدوب اصحي ارتب سريري ودولابي
وممكن أساعد واغسل صحوني يا ربي

وكبيري أجهز عيش وبتنجان بالدقة
وعصير سكر وليمون وماية رايقة

لقتني بطبخ فراخ بطاطس ورز بذوقي
وعلى السفرة ارتب وأذوق أهلي أطباقي

وأحلى مفاجئة طلعت طباخة جامدة
مفيش مستحيل ده أنا بنت صامدة

وكلمة معرفش راحت من قاموسي
ده أنا طباخ بريمو حافظة دروسي

يلا سلام ما تنسوا معادنا في حلقة جايه مع مغامرة جديدة  
 

يوميات شيماوية .. يوميات بنوتة مصرية ** الحلقة الخامسة : ماليش فى الطبيخ
طوووووووووبعا كل بنوتة فينا متقدرش تنسى اول طبخة ليها انا بقة قصتى مع الطبيخ و قصة اول طبخة ليه متتنسيش طوبعا كلكم متوقعين ان هيكون فى كارثة مطبخية ههههههههههه اصلى انا كنتش احب الطبيخ بصراحة و بما ان كنت البنوتة الصغيرة فكانت اختى الكبيرة هى اللى متوليه موضوع الطبيخ دهون و عشان هى مش بتحب غسيل المواعين فكنت انا تخصص غسيل المواعين و بصراحة انا لغايت النهاردة بحب غسيل المواعين اوى و اقولكم على سر اكبر انا ايام الدراسة كنت ارسم مسائل الهندسة بالصابون على السيراميك قصادى و انا بغسل المواعين ههههههه و اى مسالة هندسية تقف فى وشى اقوم اغسيل لى طبقين و افكر فيها و هى قصادى و كنت اول ما الاقى الحل اجرى بسرعة اكتبه و كانى اكتشفت اكتشاف ههههههههههههههه و اقولكم على سر اكبر و اكبر معظم قراراتى باخدها و انا بغسل المواعين لانى مش من النوع اللى يفضل قاعد و يسرح كده ههههههههههه لالا انا كنت اقف اغسيل كام طبق على كام حلة و انا بكلم نفسي لغايت لما اوصل لقرار ههههههههههههههه
كل علاقتى بالمطبخ كانت غسيل المواعين و ماليش علاقة باى حاجة تانى حتى تنطيف البيت كان على اختى الكبيرة و لما كانوا بيطلبوا من اى حاجة اعملها ولو بسيطة اعمل منها مشكلة عشان يبطلوا يطلبوا ههههه لدرجة ان فى مرة اتخانقت مع اخويا الكبير و انا بعمل الشاى بلبن لانى كنت مصممة ان اسمه شاى بلبن فلازم الشاى يتحط الاول قبل اللبن و هو يقولى اه اسمه شاى بلبن بس اللبن الاول هههههههههه و افتكر ان من ساعة ما اتخانقت بقة هو اللى يعمل الشاى بلبن ارحم له هههههههه و لما كانت ماما تطلب منى اعمل الارز اقوم مغرقاه ميه او احرقه عشان ميتاكلش فتقوم متطلبش ههههههههه لغايت لما زهقوا منى و كانت اكبر حاجة اعملها انى اقلى البرنجان و اخلله اصلى كنت بحبه اوووووى و كنت بموت فيه فطبعا كان لازم اعمله بنفسي هههههه فضلت كدهون لغايت لما جيه اليوم الموعود ماما نزلت مع اختى الكبيرة و خطيبها اللى هو دلوقتى جوزها يشتروا حاجة الجهاز و اتاخروا برة اتفاجاءت بماما بتتصل بيه شيماء انا مطلعة فرختين عندك اتصرفى اعملى اى حاجة لاننا واقعين من الجوع وقفلت السكة !!!!!!!!!!!!!!
طوبعا بقيت اضرب حيص بيص اعمل ايه يا امى بسن انا كبيرى غسيل المواعين اتصلت بخالتى الحقنى يا خالتووووووو اعمل ايه اتصرف ازاى قالت لى اهدى بس و اعملى اللى هقولك عليه و اديتنى خطوات صينيه البطاطس فى الفرن و الفراخ بالبصل و طوبعا الارز انا كنت عارفة يتعمل ازاى ما انا كنت ببوظه هههه و كتبت الخطوات كلها و منكرش ان اليوم دهون اخواتى ساعدونى اللى روق الشقة و اخويا الكبير وقف معايا و قالى من اولها انا هغسل لك المواعين بس عشان شكلك صعب عليه مع انه بيعرف يطبخ لانه كان بيشتغل بعيد و بيجي كل 3 اسابيع اجازة اسبوع واحد بس مرضيش يقولى اعمل ايه ههههههه و كان واقف مبسوط بحوستى جوه المطبخ و كنت كل شوية ابص فى الورقة و اشوف اعمل ايه و الحمد لله عملت كل الخطوات و كل شوية كنت اتصل بخالتو حبيبتى يا خالتو وخلصت كل الحاجات المطلوبة و بينى و بينكم مرضتش ادوق اى حاجة حتى و انا بحط الملح كنت بدوق حد من اخواتى ههههه يمكن لانى كنت واثيقة من ان الاكل مش هيطلع كويس .. و جات ماما و اختى و خطيب اختى اللى هو جوزها دلوقتى و اول ما دخلت قالت لى حطى الاكل يا شوشو احنا على اخرنا حطيت الاكل و سيبتهم هما ياكلوا الاول وقمت عملت حجتى انى بجيب ميه ساقعة و سيبتهم ياكلوا لغايت لما ملاقتش اى تعليق قولت الحمد لله كدهون يبقى من جوعهم معلقوش ههههههه و قعدت معاهم و بقيت ابص لهم و مش قادرة امد ايدي اكل لغايت لما اخويا الكبير قالها تفتكرى مين اللى عمل الاكل قالت له انت اكيد قالها لا دى شيماء و عملته كله من الالف للياء ماما استغربت قالت له بجد انت بتتكلم بجد قالها اصل بنتك دهين بمزاج لما يكون ليها مزاج تعمل حاجة بتعملها صح طب بزمتك ايه رايك فى الاكل انا اتفاجاءت من علامات الزهول اللى كانت على وش ماما و اختى الكبيرة و لاقيتهم بيقولوا مش ممكن ده طبيخ شيماء .. طوبعا انا بقيت اقول بينى و بين نفسي اسكت يا اخى ماهم كانوا بياكلوا و هما ساكتين اهو دلوقتى كله هيسيب الاكل هههههههههه لاقيت ماما بتقولى ماانتى اروبه اهون و بتعرفى تعملى اومال كنتى بتدلعى علينا ليه و اختى الكبيرة ما صدقت و قالت تصدقى يا ماما اكتر حاجة كنت قلقانة منها بعد جوازى بنتك و اللى هتعمله فيكم بس دلوقتى اطمنت لما بتتزنق بتعمل اكل حلو . سكت كده قولت ايه ده اروبه و اكل حلو ايه ده هو الاكل حلو بصحيح ولا بيدبسونى عشان ابقى اطبخ بعدن كدهون و اضطريت امد ايدي اكل الله ايه ده انا اللى كنت بقول ماليش فى الطبيخ طلعت بعرف اطبخ طلعت اروبة ياجووووووووودعاااااان هههههههههه
طبعا رغم انبساطى ان الاكل عجبهم و ان اول اكل ليه اعمله كان حلو بجد و انا نفسي اتفاجاءت بنفسي بس من يومها و انا بندم اشد الندم لانى بقيت اطبخ و مبقاش ليه حجة و اقول معرفش ههههههههه.. و شيلت كلمة معرفش و ماليش فيه من قاموس حياتى نهائي و بقيت بجد اجرب اعمل كل حاجة ماهو مينفعش اقول معرفش و ماليش و انا مجرتبش اصلا مش كده ولا ايه ؟؟؟؟؟
تعالوااااااااا هوووووووووونا رايحين فين كل واحدة توعتورف امتة اول مرة وقفت فى المطبخ و ايه اول طبخة عملتها ؟؟ يالله كله يقعد على كرسي الاوعتورفات

الست مراتي



انجي مطاوع
الست تقصد اني تخينه فشلة وشكلي مبهدل
الرجل انا قولت كده انا قولت كده
الست اه انت قولت راح فين طبق المحشي اللي كان هنا وطبق الكنافة وووو
الرجل هو ده معناه اني بقول انك تخينه
الرجل اه وعايزني اخس ومش عجبك شكلي انا لازم اطلق طلقني طلقني
الرجل صبرني يارب او خدني
الست كمان عايز تخلص مني ومش طيقني
الرجل الصبر يارب

شيماء مصطفي
 الست : يعنى عجبك شكلى و مش هتتريق على تخنى
الراجل : صبرنى ياربى
الست : يبقى مش عجبك شكلى عايزينى ابقى نانسي
الراجل : كل دهون عشان سالت على طبق المحشى
الست : طبق المحشى وغير طبق المحشى
الراجل : انا غلطان ياستى و اوعدك مش هسال على طبق المحشى
واحب اقولك انك عجبانى كده زى ماانتى بحبك ياستى



الأربعاء، 25 سبتمبر 2013

انثى الفمر

أنثى القمر قد أحكي لكم عنهاغدا او بعد غد او الغد الذي يليه فلها معي حكايات وروايات تملئ كتب للاساطير


يا من تنوح #حوليات


لكل من غدر بها او غدر به فالحياة بها هذا وتلك
= = = =
يا من تنوح من غدري ، وبصخب تثير أقاويل عني ، يا من تتغني بأشعار ومواويل تصف هوى كان بكِ يجمعني ، صوتك يا هذه بات يزعجني ، وقصك لروايتنا الممزقة صارت مؤرقة لدربي ، ما عدتِ تسليني بحركاتك ، ولا عادت تجذبني أحرفكِ الوردي.



أتريدين سماع حقيقتك عندي ، فهلمِ على عجل واسمعي ردي ، لن أجمل حقيقتك ومن أنتِ في ردي ، يا من كانت ولا زالت لعبة هواها قلبي ، يا سخف أفكارك وسذاجة عقلك أنتِ ، أتظنين حقا أنك يوم كنت ملاكِي ، وقعتِ بفخي وصرتِ من أملاكِي ، اذهبي فوجودك يثير استيائي وسخطي لكيانك ، بعد أن كنتِ أمتع نزواتي ولذاتي.


نعم أنا استمتعت بإيذائك أنتِ ، ووجدت ذاتي الأنانية فيكِ ، عمرت رجولتي بشظايا كسرك ، وتطاول بنائي بعمرك أنتِ ، وعلىَّ صوت غنائي على حسابك ، كنتِ نزوة من ضمن نزوات حياتي ، أضحوكة بها أغيظ باقي الفتيات بسبيلي.

ما كنتِ عندها إلا ماء أشربة لأضيع وقتي بين الوجبات ، ملخص شرح لاستكمل درجاتي ، سلمه أخرى لأصعد عاليا في سمواتي ، بوابه أفتحها لأنتقل لأخرى بعد تشبعي ببراءة رحيق رأيته يملئكِ ، لم تكوني إلا تسلية وهواية كألعابي ، فما كنتِ يوما حبيبة وأمل بأحلامي.



يا أنتِ أنصتي بتمعن ، إن عاد الزمن سأعود كما كنت معكِ ، لن ارسم براءة لأرضيكِ ، فأنتِ كنتِ عندي وسيلة وغاية ، ولأجلك استخدمت كل غواية لأصل لمأرب أخرى في دنيا الغاية.

فهيا لملمي أوراقك وأحبارك وكفكفي دمعك ، فما أنتِ لي غير مرحلة بنهاية ، ونحيبك هذا لا يمثل عندي سوى إزعاج ذبابة ، فيا أنتِ ارحلي عن وادي ودنياي.

روح متلونه



روح متلونة ، لقد أصبحت متلونة ، نعم روحي متلونة ، بسهام الشمس الذهبية ، وبأشعة القمر الفضية ، بضربات البحر الهادرة ، وبدماء المحيط المهدرة ، بصفاء سمائي الزاهية ، ولمسات نجومي المدوية ، بعتمة الغيوم السقيمة ، وبصوت الريح العقيمة ، بنغزات الشتاء الموجعة ، وحرائق الصيف المفجعة ، لقد أصبحت متلونة ، بالدنيا وما فيها ، بأحداثي ومآسيها ، بأفراحي وغناويها ، نعم روحي متلونة.


امراة متصابية



هي امرأة متصابية ، تعيش الدنيا غير مبالية ، دوما عن واجبها لاهيه ، تهوى قلوب صغار الفتيه ، تتقمص شخصية صبية رومانسية ، تُذِيقك عشقا وهياما وتتساقط كهاوية ، معها حتما ستدمن حتى تصل للهاوية 



مشاعر أحاسيس وخيال يملئك فهي طاغية ، ذات أنوثة مبدعه صوتا وكلمات منتقية ، تنتقل بين رجال الدنيا وتقول هذا سلطانية ، من لي بمقاوم سيهلك ويضيع في ثانية ، لا تهاب كلمات الناس يا أسفاه عليها متجنية 

عاشقة متمكنة تجيد أدوار الحب كغانية ، تستقطب القلوب لتنزين عنقها بعقود غالية ، وفي أي مناسبة دوما ببريق وإشعاع بادية ، تقترب لتنال صيدها بنعومة وبكلمات حانية ، وعندما تعافه لبعيد تذهب محزونة مترجية ، تلقى بكلمات بريئة لتبدو خائفة وغير راضية ، امرأة متصابية قلوب عشاقها معها متغاضيه.

صديقي مسيء الظن



لي صديق دوما مسيء الظن بأقوالي وأفعالي ، أسئلة وأتمنى لو يريح العقل والقلب ويجيبني ، لما تعاقبني وتحكم بأسوأ تفسير وتأويلا لأفعالي ، تحملني وتقسو علي بسوء الظن والتوقع لأفكاري ، لما تراني جاني ومتهم بسبق الإصرار ، لما تهاجمني مسددا لروحي الطعنات ، ألهذا الحد بسوء ظنك في وصلت 




أيا صديق اخترته من ألف بكثير الحسابات ، ألا فكرت في مقامك بحياتي وعلوه وهدئت ، لم انضممت إلى من يلقى إلي بسوء الأعمال ، لم تجرح قلبا وعقلا اختارك أحقا لا تعلم ، احذر انقلابي فأنا كالبحر الهائج ، صديقي .. أخي لأجل الأيام الخوالي أرجوك اسمع مني ، فكر جيدا واستوعب مني الأتي بتعمق ، لنستمر ونصير في الله أخوه ابتعد عن سوء فهمي ، وإلا فارحم النفس من الاحتراق فلا نحتمل الجروح.

الثلاثاء، 24 سبتمبر 2013

حبيبي الكاتب



صباحك ومساءك فرحة وراحة بال يا صاحب اشهي البسمات طاب يومك يا باهي الكتابات